rahsia bisnes rasulullah
7 golongan mayat
" Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi pabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu. " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s. w. t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan muslim yang lain," jawab ahli ibadah tersebut.
Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yang kedua, aku lihat wajah mereka sangat elok semasa mereka dimasukkan ke dalam liang lahad. Tatkala malam hari ketika aku menggali kubur mereka, ku lihat wajah mereka telahpun bertukar menjadi babi. Mengapa begitu halnya, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang meremehkan dan meninggalkan solat sewaktu hidupnya. Sesungguhnya solat merupakan amalan yang pertama sekali dihisab. Jika sempurna solat, maka sempurnalah amalan-amalan kita yang lain,"
Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai tuan guru, golongan yang ketiga yang aku lihat, pada waktu siang mayatnya kelihatan seperti biasa sahaja. Apabila aku menggali kuburnya pada waktu malam, ku lihat perutnya terlalu gelembung, keluar pula ulat yang terlalu banyak daripada perutnya itu." " Mereka itulah golongan yang gemar memakan harta yang haram, wahai anak muda," balas ahli ibadah itu lagi.
" Golongan keempat, ku lihat mayat yang jasadnya bertukar menjadi batu bulat yang hitam warnanya. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda, itulah golongan manusia yang derhaka kepada kedua ibu bapanya sewaktu hayatnya. Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidak redha kepada manusia yang menderhakai ibu bapanya."
" Golongan kelima, ku lihat ada pula mayat yang kukunya amat panjang, hingga membelit-belit seluruh tubuhnya dan keluar segala isi dari tubuh badannya," sambung pemuda itu. " Anak muda, mereka itulah golongan yang gemar memutuskan silaturrahim. Semasa hidupnya mereka suka memulakan pertengkaran dan tidak bertegur sapa lebih daripada 3 hari. Bukankah Rasulullah s. a. w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yang tidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlah termasuk dalam golongan umat baginda," jelas ahli ibadah tersebut.
" Wahai guru, golongan yang keenam yang aku lihat, sewaktu siangnya lahadnya kering kontang. Tatkala malam ketika aku menggali semula kubur itu, ku lihat mayat tersebut terapung dan lahadnya dipenuhi air hitam yang amat busuk baunya," " Wahai pemuda, itulah golongan yang memakan harta riba sewaktu hayatnya," jawab ahli ibadah tadi.
" Wahai guru, golongan yang terakhir yang aku lihat, mayatnya sentiasa tersenyum dan berseri-seri pula wajahnya. Mengapa demikian halnya wahai tuan guru?" tanya pemuda itu lagi. Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai pemuda, mereka itulah golongan manusia yang berilmu. Dan mereka beramal pula dengan ilmunya sewaktu hayat mereka. Inilah golongan yang beroleh keredhaan dan kemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktu hayatnya mahupun sesudah matinya."
krdt:http://yang-arif.blogspot.com
balasan meninggalkan solat
Apabila Rasulullah S..A.W melihat pemuda itu menangis maka baginda pun berkata, "Wahai orang muda kenapa kamu menangis?"
Maka berkata orang muda itu, "Ya Rasulullah S.A.W, ayah saya telah meninggal dunia dan tidak ada kain kapan dan tidak ada orang yang hendak memandikannya."
Lalu Rasulullah S.A.W memerintahkan Abu Bakar r.a. dan Umar r.a. ikut orang muda itu untuk melihat masalahnya. Setelah mengikut orang itu, maka Abu Bakar r.a dan Umar r.a. mendapati ayah orang mudah itu telah bertukar rupa menjadi babi hitam, maka mereka pun kembali dan memberitahu kepada Rasulullah S.A.W, "Ya Rasulullah S.A.W, kami lihat mayat ayah orang ini bertukar menjadi babi hutan yang hitam."
Kemudian Rasulullah S.A.W dan para sahabat pun pergi ke rumah orang muda dan baginda pun berdoa kepada Allah S.W.T, kemudian mayat itu pun bertukar kepada bentuk manusia semula. Lalu Rasulullah S.A.W dan para sahabat menyembahyangkan mayat tersebut.
Apabila mayat itu hendak dikebumikan, maka sekali lagi mayat itu berubah menjadi seperti babi hutan yang hitam, maka Rasulullah S.A.W pun bertanya kepada pemuda itu, "Wahai orang muda, apakah yang telah dilakukan oleh ayahmu sewaktu dia di dunia dulu?"
Berkata orang muda itu, "Sebenarnya ayahku ini tidak mahu mengerjakan solat." Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda, "Wahai para sahabatku, lihatlah keadaan orang yang meninggalkan sembahyang. Di hari kiamat nanti akan dibangkitkan oleh Allah S.W.T seperti babi hutan yang hitam."
Di zaman Abu Bakar r.a ada seorang lelaki yang meninggal dunia dan sewaktu mereka menyembahyanginya tiba-tiba kain kapan itu bergerak. Apabila mereka membuka kain kapan itu mereka melihat ada seekor ular sedang membelit leher mayat tersebut serta memakan daging dan menghisap darah mayat. Lalu mereka cuba membunuh ular itu.
Apabila mereka cuba untuk membunuh ular itu, maka berkata ular tersebut, "Laa ilaaha illallahu Muhammadu Rasulullah, mengapakah kamu semua hendak membunuh aku? Aku tidak berdosa dan aku tidak bersalah. Allah S.W.T yang memerintahkan kepadaku supaya menyeksanya sehingga sampai hari kiamat."
Lalu para sahabat bertanya, "Apakah kesalahan yang telah dilakukan oleh mayat ini?"
Berkata ular, "Dia telah melakukan tiga kesalahan, di antaranya :"
1. Apabila dia mendengar azan, dia tidak mahu datang untuk sembahyang berjemaah.
2. Dia tidak mahu keluarkan zakat hartanya.
3. Dia tidak mahu mendengar nasihat para ulama.
Maka inilah balasannya.
WALLAHUALAM
krdt:http://yang-arif.blogspot.com
11 golongan manusia yang di doa malaikat
krdt:http://yang-arif.blogspot.com
akibat jika meninggalkan solat
1.Allah mengurangan keberkatan umurnya.
2.Rezekinya disempitkan oleh Allah
3.Tidak ada tempat baginya di sisi agama Islam
4.Hilang cahaya soleh dari wajahnya
5.Amal kebajikan yang dilakukannya lansung tidak diberi pahala
6.Siksaan Ketika Sakratul Maut
7.Ia akan menghadapi Sakratul Maut dalam keadaan hina
8.Matinya dalam menderita kelaparan
9.Matinya dalam keadaan yang tersangat haus walaupun diberi minum air sebanyak tujuh lautan.
10.Siksaan Ketika dalam Kubur
11.Allah akan menyempitan kuburnya dengan sesempit-sempitnya.
12.kuburnya akan digelapkan
13.Allah akan menyiksanya dengan pedih sehingga hari Qiamat.
Siksaan Ketika berada di Akhirat
1.Ia akan dibelenggu dan diseret ke padang mahsyar oleh Malaikat
2.Allah tidak akan memandangya dengan pandangan belas kasihan.
3.Allah tidak akan mengampuni dosanya dan dia akan disiksa dengan keras di dalam neraka.
Nisbah dosa meninggalkan sembahyang
Subuh : akan disiksa selama 60 tahun di dalam Neraka ( bersamaan 60,000 tahun dunia )
Zuhur : Dosanya seperti membunuh 100 jiwa orang Islam.
Asar : Dosanya seperti meruntuhkan Kaabah.
Maghrib : Dosanya seperti dia berzina dengan ibu ( bagi lelaki ) atau ayahnya ( bagi perempuan )
Isyak : Allah tidak redha ia hidup di bumi Allah dan digesa agar ia mencari bumi yang lain.
WALLAHUALAM
krdt:http://yang-arif.blogspot.com/2012/03/akibat-jika-meninggalkan-solat.html
maksud 99 nama allah
1. Ar-Rahman
- Yang Satu yang mempunyai banyak rahmat bagi orang-orang yang beriman dan orang-orang yang kafir di dunia ini dan terutamanya bagi orang-orang yang beriman di akhirat.
- Lagi Maha Penyayang
2. Ar-Rahim
- Yang Satu yang mempunyai banyak rahmat bagi orang-orang yang beriman.
- Yang paling Penyayang
3. Al-Malik
- Satu dengan Dominion lengkap, yang menguasai pemerintahan adalah jelas dari ketidaksempurnaan.
- Raja, Monarch
4. Al-Quddus
- Yang Satu yang suci dari ketidaksempurnaan mana-mana dan jelas dari kanak-kanak dan lawan.
- 1 Suci
5. As-Salam
- Yang Satu yang bebas daripada ketidaksempurnaan setiap.
- Keamanan, The Tranquility
6. Al-Mu'min
- Salah satu yang menyaksikan untuk diriNya bahawa tiada Tuhan melainkan Dia. Dan Dia menyaksikan bagi orang-orang yang beriman-Nya bahawa mereka orang-orang yang benar dalam kepercayaan mereka bahawa tiada Tuhan melainkan Dia.
- Satu dengan iman
- Mukminin, The Dipercayai
7. Al-Muhaymin
- Yang Satu yang saksi kata dan perbuatan makhluk-Nya.
- Pelindung
- Yang awas, pengawal
8. Al-'Aziz
- Yang Defeater yang tidak dikalahkan.
- Yang Maha Kuasa
- Yang Maha Kuasa, yang berkuasa
9. Al-Jabbar
- Bahawa tiada apa yang berlaku dalam Dominion Nya kecuali yang Dia berkehendak.
- Memaksa semua
10. Al-Mutakabbir
- Yang Satu yang jelas dari sifat-sifat makhluk dan daripada menyerupai mereka.
- Orang yang sombong takbur, Majestic
- Yang angkuh
11. Al-Khaliq
- Satu yang membawa segala-galanya daripada bukan kewujudan-kewujudan.
- Pencipta, Maker
12.Al-Bari '
- Pencipta yang mempunyai Kuasa untuk menghidupkan entiti.
- Artificer, Pencipta
13.Al-Musawwir
- Satu yang membentuk makhluk-Nya dalam gambar yang berbeza.
- Fashioner itu
- Penganjur, Perancang
14.Al-Ghaffar
- Satu yang mengampunkan dosa-dosa hamba-hambaNya masa dan masa lagi.
- Yang Maha Pengampun, lagi Maha Pengampun
15.Al-Qahhar
- Yang telah diciptakan yang mempunyai Kuasa yang sempurna dan tidak tidak dapat lebih daripada apa-apa.
- Yang Maha Kuasa, yang Dominan
16.Al-Wahhab
- Yang Satu yang Pemurah dalam memberikan mana-mana tanpa pulangan yang banyak.
- Penderma, Maha Pemberi
17. Ar-Razzaq
- Pembekal, yang memelihara
18. Al-Fattah
- Satu yang terbuka untuk hamba-hambaNya perkara-perkara duniawi dan agama tertutup.
- Pembuka menurukan
19. Al-'Alim
- Mengetahui; tiada Satu adalah hadir dari pengetahuan-Nya.
- Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Mengetahui
20. Al-Qabid
- Satu yang constricts rezeki.
- Kontraktor, Restrainer, Penerima.
21. Al-Basit
- Satu yang mengembang dan meluaskan.
- Penambah, Beliau yang mengembang
22. Al-Khafid
- Satu yang merendahkan sesiapa yang kehendaki oleh Pemusnahan Nya.
- Abaser, bertaraf rendah
23. Ar-Rafi '
- Satu yang menimbulkan sesiapa yang menghendaki oleh Kurniaan-Nya.
- Menghidupkan, yang Dialah Yang Maha tinggi
24. Al-Mu'iz
- Dia memberi harga diri kepada sesiapa yang Dia kehendaki, oleh itu tidak ada satu untuk merendahkan Dia;
- Honorer, yang Dialah Yang Maha tinggi
25. Al-Muzil
- Mempersendakan sesiapa yang dia kehendaki, maka tidak ada satu untuk memberikan kepadanya diri.
- Abaser, Degrader, diciptakan
26. As-Sami '
- Satu yang mendengar semua perkara yang didengar oleh Pendengaran Kekal Nya tanpa telinga, instrumen atau organ.
- Mendengar, pendengaran Semua, semua mengetahui.
27. Al-Basir
- Satu yang Lihat semua perkara yang dilihat oleh Abadi Nya Melihat tanpa murid atau mana-mana instrumen lain.
- Melihat, arif, yang melihat Semua.
28. Al-Hakam
- Beliau adalah Raja dan penghakiman adalah Firman-Nya.
- Penimbangtara, Hakim
29. Al-'Adl
- Yang berhak untuk berbuat apa yang Dia lakukan.
- Keadilan, yang berlaku adil. Membalas dengan adil.
30. Al-Latif
- Yang lembut, Maha Pemurah.
- Satu yang jenis
31. Al-Khabir
- Dia yang tahu kebenaran perkara.
- Mendalam pengetahuanNya. Yang cerdik, seseorang yang sedar.
32. Al-Halim
- Satu yang melengah-lengahkan hukuman bagi orang-orang yang layak dan kemudian Dia mengampunkan dosa mereka.
- Belas. Pesakit yang paling, Penyabar.
33. Al-'Azim
- Satu yang layak sifat-sifat Exaltment, Maha Suci, Extolment, dan kesucian dari ketidaksempurnaan semua.
- Besar, lagi Maha Kuasa
34. Al-Ghafoor
- Dia yang mengampunkan banyak.
- Yang Maha Pengampun, Pemaaf.
35. Ash-Shakur
- Satu yang memberi banyak ganjaran untuk ketaatan sedikit.
- Bersyukur, yang sentiasa bersyukur
36. Al-'Ali
- Yang Satu yang jelas dari sifat-sifat makhluk.
- Yang paling tinggi, yang dimuliakan.
37. Al-Kabir
- Satu yang lebih besar daripada segala-galanya dalam status.
- Besar, yang besar.
38. Al-Hafiz
- Satu yang melindungi apa sahaja dan sesiapa yang menghendaki untuk melindungi.
- The Guardian, pemelihara.
39. Al-Muqit
- Dia yang Maha Kuasa.
- Penyenggara, The Nourisher
40. Al-Hasib
- Satu yang memberi kepuasan.
- Yang mulia, menghitung tiap-
41. Aj-Jalil
- Dia yang adalah disebabkan dengan kebesaran Kuasa dan Maha Suci status.
- Majestic. Yang berhormat, yang dimuliakan.
42. Al-Karim
- Satu yang jelas dari abjectness.
- Yang paling lumayan, Bountiful.
43. Ar-Raqib
- Bahawa tiada apa-apa jua yang tidak hadir daripada-Nya. Oleh itu, bermakna ia berkaitan dengan sifat Ilmu.
- The Guardian, berjaga-jaga. Watcher.
44. Al-Mujib
- Dia yang menjawab satu perlu jika dia meminta-Nya dan menyelamatkan yearner itu jika dia menyeru Dia.
- Itu Balas. Responden, orang yang jawapan.
45. Al-Wasi '
- Englober itu. Yang pemupuk, Wujud, Berpengetahuan.
46. Al-Hakim
- The One yang betul dalam perbuatan-perbuatan-Nya.
- Yang paling Bijaksana, lagi Maha bijaksana.
47. Al-Wadud
- Yang penyayang, Pengasih.
48. Al-Majid
- Satu yang dengan Kuasa sempurna, Status Tinggi, Belas Kasihan, Kemurahan hati dan kasihan.
- Yang sangat mulia, yang dimuliakan.
49. Al-Ba'ith
- Satu yang Dia bangunkan untuk ganjaran dan / atau hukuman.
- Resurrector, menghidupkan dari kematian.
50. Ash-Shahid
- Yang Satu yang tiada tidak hadir daripada-Nya.
- Saksi
51. Al-Haq
- Yang Esa yang benar-benar wujud.
- Kebenaran akan membalas dengan adil.
52. Al-giat
- Dia yang memberi kepuasan dan bergantung padanya.
- The Guardian, Pemegang Amanah
53. Al-Qawee
- Satu dengan Power lengkap.
- Yang berkuasa, Maha, Kuat
54. Al-Matin
- Satu dengan Kuasa melampau yang un-diganggu dan Dia tidak lelah.
- Kuat, Firma
55. Al-hubungan dari pihak
- Penyokong, Kawan, Defender tuan.
56. Al-Hamid
- Yang memuji siapa yang layak dipuji.
- Yang Maha Terpuji, yang Memberangsangkan
57. Al-Muhsi
- Satu yang kiraan perkara yang diketahui olehnya.
- Kaunter
58. Al-Mubdi '
- Dia yang memulakan manusia. Iaitu, Allah telah menciptakan Adam.
- Permulaan, Pencipta, Pemilik asal
59. Al-Mu'eed
- Satu yang membawa kembali makhluk selepas kematian.
- Pemulihan, Resurrector.
60. Al-Muhyee
- Yang Satu yang mengambil manusia hidup dari air mani yang tidak mempunyai jiwa. Dia menghidupkan dengan memberi roh-roh itu kembali ke badan keluar yang dipakai pada hari kiamat dan Dia menjadikan hati yang hidup dengan cahaya pengetahuan.
- Yang Mengadakan, Pemberi Kehidupan.
61. Al-Mumeet
- Dia yang menjadikan mati hidup.
- Pembawa maut. Pemberi Kematian.
62. Al-Hayy
- Satu yang dikaitkan dengan kehidupan yang tidak seperti kehidupan kita dan yang tidak gabungan jiwa, daging atau darah.
- Hidup. Yang Hidup, yang sentiasa hidup.
63. Al-Qayyum
- Salah satu yang kekal dan tidak berakhir.
- Sendiri-Subsistent, Abadi, yang mampan sendiri.
64. Al-Wajid
- Kaya yang tidak pernah miskin. Al-Wajd adalah kekayaan.
- Semua melihat, mewah, Finder itu.
65. Al-Wahid
- Satu tanpa seorang rakan kongsi.
- Yang Esa, yang unik.
66. Al-Majid
- Satu yang Majid.
- Yang mulia, yang terbilang.
67. Al-Ahad
- Sahaja, yang unik.
68. As-Samad
- Induk yang dipercayai dalam perkara-perkara dan dibalikkan dalam yang keperluan.
- Yang Perfect, Yang Abadi.
69. Al-Qadir
- Satu yang dikaitkan dengan Kuasa.
- Yang Boleh, Mampu, yang Maha Besar.
70. Al-Muqtadir
- Satu dengan Kuasa yang sempurna bahawa tiada apa-apa jua yang ditahan daripada-Nya.
- Mampu, Kuasa semua
71. Al-Muqaddim
- Beliau di hadapan membuat apa jua yang dikehendakiNya.
- Presenter, Advancer, ekspeditur itu
72. Al-Mu'akhkhir
- Satu yang melengah-lengahkan apa jua yang dikehendakiNya.
- Fulfiller, penjaga di belakang, Deferrer
73. Al-'Awwal
- Satu yang Kewujudan tanpa permulaan.
- Pertama
74. Al-'Penghujung
- Satu yang Kewujudan tanpa berakhir.
- The Last
75. Az-Zahir
- Apparent, Exterior, Manifes
- Bahawa tiada apa-apa di atas Allah dan tiada apa yang di bawahnya Allah, justeru Dia wujud tanpa tempat.
76. Al-Batin
- Yang Batin, Interior, pendam
77. Al-Wali
- Satu yang memiliki perkara-perkara dan menguruskan mereka.
- Gabenor, Raja, Yang bijaksana
78. Al-Muta'ali
- Yang Satu yang jelas dari sifat-sifat penciptaan.
- Yang Maha, yang paling tinggi, satu teguran di atas.
79. Al-Barr
- Satu yang baik kepada makhluk-Nya, yang meliputi mereka dengan rezeki-Nya dan yang dinyatakan sesiapa yang Dia kehendaki di antara mereka oleh sokongan, perlindungan-Nya, dan rahmat khas.
- Dermawan, Pemurah, yang Alim.
80. At-Tawwab
- Yang memberi taubat kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki di kalangan makhluk-Nya dan menerima taubat.
- Penerima Taubat, lagi Maha Pengampun, Penerima taubat.
81. Al-Muntaqim
- Yang Satu yang kemenangan Kuasa atas musuh-musuh-Nya dan menyeksa mereka kerana dosa-dosa mereka. Ia mungkin bermakna yang memusnahkan mereka.
- Pembalas itu
82. Al-'Afuww
- Satu dengan kemaafan yang luas.
- Maha Pengampun, effacer, Pemaaf
83. Ar-Ra'uf
- Satu dengan rahmat melampau. Sesungguhnya rahmat Allah adalah kehendak-Nya untuk menghadiahkan kepada sesiapa yang kehendaki di kalangan makhluk-Nya.
- Segala yang lain mengasihani, Penyantun Pernah.
84. Al-Muqsit
- Satu yang Sama dalam penghakiman-Nya.
- Yang Adil, Saksama
85. Aj-Jami '
- Satu yang mengumpulkan makhluk pada hari bahawa tidak ada keraguan tentang, iaitu hari pembalasan.
- Pemungut, komprehensif, Mengumpulkan
86. Al-Ghanee
- Dia yang tidak memerlukan penciptaan.
- Yang kaya, semua dpt, sendiri Mencukupi
87. Al-Mughnee
- Salah satu yang memenuhi keperluan makhluk.
- Dan Memakmurkan, sufficer, Maha Pemberi.
88. Al-Mani '
- Penyokong yang melindungi dan memberi kemenangan kepada orang-orang yang beriman alim-Nya. Al-Mu'tiy
- Withholder itu
- Yang pencegah, prohibiter,, pembela.
89. Ad-Darr
- Satu yang membuat mudarat sampai kepada sesiapa yang Dia kehendaki.
- Distresser, afflictor, pembawa Kegawatan.
90. An Nafi-'
- Satu yang memberi manfaat kepada sesiapa yang dikehendaki.
- Dermawan Bermanfaat
91. An-Nur
- Seseorang yang panduan.
- Cahaya yang terang
92. Al-Hadi
- Yang Satu yang dengan Panduan-Nya orang-orang yang beriman Allah telah mendapat petunjuk, dan dengan Panduan-Nya hidupan telah berpandukan kepada apa yang berguna atau mereka dan dilindungi dari apa yang berbahaya kepada mereka.
- Panduan
93. Al-Badi '
- Sahajalah yang menciptakan penciptaan dan membentuk mana-mana tanpa contoh sebelumnya.
- Ajaib, pembuat, tiada bertara
94. Al-Baqi '
- Bahawa negara bukan kewujudan yang mustahil bagi Allah.
- Yang Berterusan, akhirat, yang kekal
95. Al Waris
- Satu yang Kewujudan kekal.
- Mewarisi, Waris
96. Ar-Rashid
- Seseorang yang panduan.
- Para Khulafa 'Ar Dipandu, Sedar, Panduan
97. As-Sabur
- Dia yang tidak cepat menghukum orang-orang yang bersalah.
- Pesakit yang paling, Berterusan.
98. Malik Al-Mulk
- Satu yang mengawal Dominion dan memberi kuasa kepada sesiapa yang Dia kehendaki.
- Raja Kerajaan, raja semesta
99. Zul-l-Jalal wal-Ikram
- Siapa yang layak menjadi Maha dan tidak dinafikan.
- Tuhan daripada Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda dan Kemurahan-hati
Sabar
Firman Allah s.w.t di dalam Al-Quranul Karim Yang bermaksud : "Wahai orang-orang yang beriman minta tolonglah kamu dengan sabar dan sembahyang,sesungguhnya Allah bersama-sama dengan orang yang sabar"(153.)
Secara umumnya kita semua maklum apa itu yang dikatakan sabar.Tidak perlu kita menta'rifkannya secara terperinci.Bukan sekali dua sifat yang mulia ini kita temui di dalam kitab suci Al-Quran dan juga hadis-hadis Rasulullah s.a.w.
Malahan setiap ketika kita mengucapkannya kepada teman-teman kita atau sesiapa sahaja bila mana mereka ini ditimpa oleh sesuatu perkara yang tidak diingini .Hatta terhadap diri kita sendiri pun sifat ini akan terlintas di hati bila perkara yang sama berlaku terhadap diri kita.Secara kesimpulannya sifat ini merupakan salah satu sifat yang dihimpunkan di dalam sifat-sifat " Mahmudah" .
Banyak hadis-hadis Rasulullah s.a.w. yang menceritakan kepada kita betapa ganjaran,kelebihan dan kebaikan yang Allah s.w.t.
anugerahkan kepada hambanya apabila sifat ini dapat ditakluki secara sempurna yang mungkin.Sebagaimana terdapat hadis Rasulullah s.a.w.
yang menyatakan kebaikan sabar ini sebagaimana sabdanya : Yang bermaksud : Bersabar terhadap perkara yang dibenci itu terkandung di sana kebaikan yang banyak .
dan telah bersabda Nabi s.a.w. kepada Ibnu Abbas radhiallahu anhu : Sememangnya sifat ini Allah s.w.t.telah membekalkan kepada setiap hambanya samada yang mukminnya mahu pun yang kafirnya. Pokoknya penguasaan sifat sabar ini sehingga ke tahap mana kita sebagai makhluk Allah s.w.t.sudah tentu tidak mampu untuk mengukurnya kecuali Allah s.w.t. yang Maha Mengetahui.
Sifat SABAR terbahagi kepada dua bahagian:
1 - Maqamat :
Maqamat ialah perjuangan atau usaha serta mujahadah yang kita lakukan dengan tujuan untuk mendatangkan sifat tersebut.
Tidak bererti sifat ini sentiasa kekal pada diri kita tanpa kita tidak sedikit pun berjuang untuk mendapatkannya. Walau pun pada peringkat permulaan penulis ada menyatakan bahawa setiap hamba Allah itu telah dibekalkannya dengan sifat sabar ini tetapi ianya sepertilah sebagaimana yang kita maklumi bahawa setiap hamba Allah di muka bumi ini Allah telah menyediakan atau menetapkan rezekinya masing-masingTetapi apakah rezeki itu datang secara bergolek sahaja kepada kita tanpa sedikit pun kita berusaha untuk mendapatkannya.
Begitulah juga dengan sifat -sifat baik yang kita utarakan ini.Sifat tawadhuk ,wara' ,ridha dan segala sifat mahmudah ini tidak akan tercapai oleh kita tanpa ada usaha yang sebenarnya dari kita.
2 - Ahwal:
Ahwal ini merupakan suatu perasaan yang timbul dengan sendirinya terhadap diri kita.Tidak kira samaada perasaan itu berbentuk gembira,bahagia,senang, sedih ,marah dan sebagainya.
Al Imam Al Habib Abdullah bin Alwi Al Haddad di dalam kitabnya telah membahagikan sifat sabar ini kepada empat bahagian.
1 - Sabar di dalam melaksanakan ketaatan sewaktu beribadat kepada Allah s.w.t.
2 - Sabar terhadap perkara-perkara maksiat
3 - Sabar terhadap perkara-perkara yang tidak diingini
4 - Sabar terhadap hawa nafsu
i ) Sabar di dalam melaksanakan ketaatan sewaktu beribadat kepada Allah s.w.t.
Untuk melahirkan sifat sabar yang sebenarnya terhadap perkara perkara ketaatan ini hendaklah setiap ketaatan yang kita datangkan itu disertai bersama dengan perasaan ihklas yang lahir di dalam hati kita.Kenapakah syarat ihklas ini diletakkan di peringkat permulaan lagi?Ini kerana untuk melahirkan perasaan ihklas ini bukan suatu perkara yang mudah dan senang.Ianya bukan boleh dibuat -buat begitu sahaja tanpa merasakan sesuatu yang benar-benar ihklas lahir dari lubuk hati kita.Maka inilah yang dinamakan ahwal.Bila mana kita telah mampu mendatangkan sifat ini dengan penuh usaha dari kita maka secara automatiknya kita telah mampu untuk meninggikan maqamat atau kedudukan kita di sisi Allah s.w.t. dalam perkara sabar ini.
Terkadang kita merasakan bahawa untuk melakukan sesuatu perkara taat merupakan suatu perkara yang senang sekali.Kita boleh sahaja menunaikan solat fardhu lima kali setiap hari,kita boleh saja berpuasa wajib di bulan Ramadhan secara keseluruhannya ,begitu juga dengan puasa -puasa sunat dan solat-solat sunat,kita bila-bila masa sahaja boleh memberikan bantuan kepada sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan dari kita.
Tetapi apakah selama kita menunaikan ketaatan kita kepada Allah s.w.t.disertai juga dengan sifat ihklas tadi.Alangkah ruginya kita apabila setiap perkara taat yang kita usahakan pagi petang siang dan malam cuma semata-mata kerana makhluk Allah s.w.t sahaja tetapi bukan kerana yang Maha suci.Setiap solat yang kita tunaikan semata-mata ingin dilihat oleh orang lain dan ingin mendapatkan pujian dari mereka.Setiap puasa yang kita usahakan sepanjang hari,kita merasakan bahawa itu merupakan suatu perkara terpaksa bagi kita,bukan dengan kemahuan yang kita inginkan atau ingin menunjuk-nunjuk bahawa kitalah orang yang paling rajin menunaikan puasa sunat setiap minggu,demikian juga bantuan yang kita hulurkan kepada sesiapa sahaja semata-mata ingin mendapatkan imbalan atau balasan dari mereka tanpa kita sedikit pun menyandarkan kepada Allah s.w.t,apatah lagi hendak disertai dengan perasaan ikhlas.
Sekiranya segala sebab-sebab sebegini masih lagi meliputi di tubuh badan dan jiwa kita, setiap amal kebaikan yang kita lakukan sudah sekian banyak terjual dengan sifat sum'ah dan riak kita dan setiap perkara-perkara kebaikan yang sudah sekian lama kita kerjakan sudah terjual semuanya dengan segala sifat mazmumah dari kita maka kita sendiri boleh merasakan bahawa maqam sabar kita terhadap perkara-perkara taat di sisi Allah s.w.t. masih terlalu jauh lagi dari kita.Tetapi bila mana ianya dapat kita kawal dengan rapi ,setiap kebaikan dan ketaatan yang kita usahakan sentiasa dengan tawadhuk dan rendah diri kepada Allah s.w.t.,sentiasa kekal di hati kita untuk mendapatkan keredhaan dari Allah s.w.t. maka ketika itu kita di sisi Allah s.w.t.berada di maqam yang tinggi dan layak diberi title sebagai ?????? ????? justeru kerana kedudukan kita telah sampai ke tahap ????? ? ??????? .
Penulis rasa ada baiknya kalau kita mengimbas kembali bagaimana kedudukan atau maqam nabi s.a.w. dan para sahabat terdahulu dalam melaksanakan ketaatan mereka kepada Allah s.w.t.Bagaimana perasaan mereka setelah mana mereka mampu untuk menghadirkan diri ke masjid nabi walaupun mereka terpaksa menghadapi suasana yang sejuk serta panas namun mereka tetap tidak mahu untuk melepaskan peluang dan merebut pahala solat tahajjud dan qiamullail lainnya sehinggakan mereka merasakan begitu sedih dan sunyi apabila waktu solat tahajjud kian berakhir.Diceritakan dalam sejarah sampai-sampai ada dikalangan mereka menangis apabila waktu solat malam berakhir dan mereka tidak sempat untuk memakmurkannya.Mengapa perasaan seperti ini ada pada para sahabat nabi dan tidak sedikit pun tercurah ke dalam hati kita ?
Tidak lain dan tidak bukan ini adalah kerana kelazatan beribadat telah sebati dalam jiwa mereka.Ketaatan dan kesabaran mereka dalam melaksanakan ibadat sememangnya telah berada di kemuncak yang tertinggi di sisi Allah s.w.t.Kita lihat pula kepada seorang ahli feqih dan tasauf yang terkenal iaitu Imam Zakaria Al-Ansori,yang mana termaktub dalam sejarahnya,bahawa sepanjang hidup beliau dalam dunia ibadat,beliau tidak mahu sembahyang dengan cara duduk walaupun umur beliau menjangkau ratusan tahun dan ketuaannya terserlah.Sehinggakan ketika sembahyang badan beliau bergoyang ke sana ke mari namun beliau tetap tidak mahu duduk,walaupun di sana beliau telah diberi saranan oleh sahabat-sahabat dan juga
murid-muridnya agar beliau duduk sahaja ketika sembahyang kerana memandangkan tenaganya yang kian lemah.Apabila ditanya kepada beliau,mengapa tuan tetap juga mahu berdiri ketika sembahyang sedangkan tuan terlalu lemah untuk berdiri.Bagaimana dengan jawapan beliau. Beliau mengatakan bahawa yang menyebabkan saya untuk terus berdiri kerana nikmat dan kelazatan qiam ketika sembahyang itu adalah sesuatu yang sangat ternilai bagi saya.Cuba kita bayangkan,sedangkan di sana telah ada keringanan hukum yang telah diberikan oleh Rasulullah s.a.w. terhadap orang yang tidak mampu berdiri ketika bersembahyang.Bagaimana dengan kita.Apakah sebab yang mendorong mereka untuk sampai ke tahap itu.
ii) Sabar terhadap perkara-perkara maksiat
Seterusnya marilah bersama-sama kita lihat bagaimana huraian terhadap pembahagian kedua iaitu sabar terhadap perkara-perkara maksiat.Apakah tindakan yang sewajarnya yang perlu kita lakukan bila mana kita berhadapan dengan perlakuan maksiat yang berlaku dihadapan mata kita.Pada hakikatnya untuk mendatangkan sifat sabar terhadap perkara maksiat ini lebih berat daripada kita mengelak diri dari mendatangkan sifat -sifat mazmumah dalam peribadatan kita kepada Allah s.w.t.
sebagaimana yang kita bincangkan pada bahagian pertama tadi.
Kalau kita lihat pada bahagian yang pertama tadi juga ia merupakan suatu perkara yang ringan untuk dilaksanakan bagi orang yang diberi kemudahan oleh Allah s.w.t. manakala ianya akan menjadi berat bagi orang yang tidak mendapatkan hidayah dan petunjuk daripada Allah s.w.t.Penulis mengatakan bahawa untuk sabar dalam perkara maksiat ini lebih berat daripada yang pertama kerana ianya memerlukan usaha yang bersungguh-sungguh dan paksaan yang kuat untuk meninggalkannya.Sekiranya tanpa usaha dan paksaan dari kita sudah tentu perkara maksiat ini tidak akan lekang dari kita.Al Imam Al Habib Ibnu Alwi Al Haddad dalam pembicaraannya dalam masalah ini telah memberikan suatu peringatan kepada kita dengan sekeras-kerasnya supaya jangan sekali-kali kita cuba untuk mengingati atau mengimbas kembali segala sejarah buruk dan segala perlakuan maksiat yang telah kita lakukan sewaktu masa dahulu.Walaupun pada masa ini kita menganggap bahawa kita telah pun berada di dalam golongan orang-orang yang selalu mengingati Allah s.w.t.Tetapi jangan sekali-kali kita merasakan bahawa diri kita mampu untuk mengatasi segala maksiat yang berlaku terhadap diri kita dan di hadapan mata kita.Tidak bererti kita mampu untuk menghindarkan diri kita ,walaupun di dalam kepala kita terkumpul ayat-ayat Al-Quranul karim,terhimpun hadis-hadis nabi s.a.w.,termaktub di dalam benak kita segala ilmu yang telah kita timba semenjak dari tahun pertama pengajian kita di bumi Mesir ini sehinggalah ke hari ini.Ini kerana walaupun kita sekarang berada di maqam yang tertinggi tetapi sekali kita teringat sahaja terhadap keseronokan dosa dan keenakan maksiat yang telah kita lakukan suatu masa dahulu maka secara spontan perasaan tersebut akan terlintas di hati kita untuk kita kerjakan bagi kali kedua.Jelas sekali perkara ini amat berbahaya kepada kita sekiranya tidak ada paksaan dari kita untuk meninggalkan segala ingatan tersebut.Jadi seandainya kita mengingati segala dosa kesalahan kita yang telah silam itu akan membuat kita lebih menyesal dan insaf dengan sebenar-benarnya dan sekaligus akan meningkatkan kedudukan atau maqam kita kepada maqam taubah dan istighfar itu adalah suatu yang baik tetapi yang terlebih baik sekali ialah tidak mengingati sama sekali perkara-perkara hitam yang telah kita lakukan dahulu.Al Imam Al Habib Ibnu Alwi Al Haddad dalam kitabnya begitu kuat sekali menekankan perkara ini agar tidak mengingatinya kembali sehingga ia mengatakan bahawa lebih ringan masuk neraka daripada kita terjerumus kembali ke dunia maksiat akibat perbuatan kita terus-menerus membayangkan keindahan maksiat yang telah kita lakukan beberapa waktu dahulu.
iii ) Sabar terhadap perkara-perkara yang tidak diingini
Sabar dalam perkara -perkara yang tidak diingini atau dibenci terbahagi kepada dua bahagian:
1- sabar kita sewaktu ditimpa sebarang bencana atau malapetaka.
I.e. sabar ketika kita menerima sebarang bentuk malapetaka atau musibah yang bukan sebab daripada seseorang hamba atau makhluk Allah s.w.t tetapi ianya adalah terus dari Allah s.w.t umpamanya sakit ,hilang dan musnah harta kita akibat banjir yang melanda,ribut taufan yang memusnahkan segala-galanya dan sebagainya. Bagaimana perasaan kita sewaktu kita kehilangan seseorang yang amat kita sayangi,bagaimana perasaan kita sewaktu rumah yang kita tinggal dijilat api semuanya,bagaimana perasaan kita sewaktu kita sihat walafiat tiba-tiba Allah datangkan kepada kita suatu penyakit yang amat sukar untuk diubati.Sudah tentunya ketika berhadapan dengan perkara-perkara atau musibah sebegini kita akan mengeluh dan mengadu ke sana dan ke mari untuk menyatakan perasaan kita yang kita tanggung waktu itu.Ketika inilah ujian sebenar yang menimpa kita akan menentukan kita sama ada kita sabar atau tidak untukk menghadapinya .Bagi seseorang yang telah biasa dengan maqam sabar ini sudah tentunya mudah bagi dirinya untuk
menyandarkan bahawa ini merupakan suatu ujian Allah kepada dirinya sekaligus maqam al qada' dan qadar telah tersemai dalam dirinya walaupun pelbagai sebab telah tersedia ada di hadapannya sebagai suatu illah bagi peristiwa-peristiwa yang telah berlaku terhadap dirinya,namun kesemuanya itu tetap menjadi suatu perkara yang telah disandarkan kepada Allah s.w.t.Bagi seseorang yang sentiasa mengeluh dan terus mengadu ke sana dan ke mari seolah-olahnya ia tidak setuju dengan al qada' dan al qadar yang telah diturunkan kepadanya.Tetapi tidaklah semua keluhan yang kita luahkan itu merupakan ketidak setujuan kita terhadap musibah yang ditimpakan kepada kita contohnya lelehan air mata yang turun dari kelopak mata kita sewaktu ditimpa sebarang musibah atau kita menahan sebarang kesakitan dan sekaligus kita tidak mengadu ke sana dan ke mari itu tidaklah dinamakan kita tidak sabar terhadap ujian yang ditimpakan kepada kita atau dengan kata lain itu tidaklah bertentangan dengan maqam sabar yang kita bicarakan ini.Gambaran seperti ini jelas sekali tidak mengapa sebagaimana yang berlaku terhadap junjungan kita nabi besar Muhammad s.a.w. sewaktu kewafatan seorang anak lelaki kesayangan beliau iaitu yang bernama Ibrahim.
Di mana pada waktu itu beliau tidak lagi dapat menahan kesedihan sehingga mengalir air mata beliau,sebagaimana menurut maksud sabdanya : "Sesungguhnya dengan air mata yang menitis ,dengan hati yang berdukacita,sesungguhnya dengan kami sangat berdukacita sekali sewaktu kami berpisah dengan anda"
krdt to:http://cahaya2.tripod.com
7 KELEBIHAN SABAR
Pengajaran :
1. Sabar adalah sifat mulia (mahmudah) yang mesti dimiliki oleh setiap umat Islam.
2. Untuk memiliki sifat sabar, perlulah ada latihan yang berterusan.
3. Orang yang berusaha melatih dirinya bersabar dan terus bersabar adalah orang dikasihi serta dekat dengan Allah s.w t. Allah memandangnya dengan pandangan rahmat.
4. Orang yang banyak bersabar dalam membentuk dirinya untuk menjadi seorang penyabar (as-Sobirun), tidak akan disia-siakan Allah. Akhirnya, ia akan ditulis di sisi Allah sebagai hamba yang penyabar.
5. Apabila seseorang memiliki sifat sabar, maka ia telah memiliki kebaikan dan keuntungan yang banyak.
6. Apabila seseorang dianugerahkan sifat sabar, maka ketahuilah bahawa Allah taala mahu memberikan kepadanya manfaat yang besar lagi luas, berpanjangan dari dunia sampai akhirat.
7. Antara keutamaan sifat sabar ialah:
- masuk syurga tanpa hisab (perhitungan)
- diampunkan dosa-dosa yang lalu
- memilliki iman yang sejati.
krdt to: http://hadith-corner.blogspot.com